Har du någonsin imponerats av den styrka och uthållighet som elitidrottare uppvisar? Bakom alla framgångsrika idrottare ligger timmar på timmar av hårt arbete och träning. Många elitidrottare har nämligen ett mål som de tränar emot, till exempel att bli bäst i världen eller vinna OS. Skulle du vilja testa på den typ av träning som många av dessa professionella idrottare utövar, kommer vi här att ge dig några tips på hur hur du kan gå tillväga och vilka resultat du kan räkna med.

Sätt upp ett mål

Ett av de första tipsen om du vill träna som en elitidrottare är att sätta upp ett mål med din träning. Nu kommer inte dina mål att vara på samma nivå som att vinna OS, men kanske mer realistiska som att delta i ett kommande marathon och få en bra tid. Och för många hockeyspelare är målet att vinna guld. Genom att sätta upp ett mål (och även mindre delmål) blir det enklare att hålla uppe motivationen och den mentala biten som är väsentlig i träning. Det gäller att du visualiserar att du når ditt mål och att du kommer klara det utan några problem.

Korrekta övningar och rörelser

Att du utför alla övningar korrekt och riktigt är A och O när det kommer till träning och något som elitidrottare har stenkoll på. De måste nämligen forma kroppen efter vad de ska klara av att göra. Genom att se till att alla rörelser du gör är korrekta minskar du risken för skador och kan bygga muskler mer effektivt. Det är även bra att variera din träning och dina övningar med jämna mellanrum, annars vänjer sig kroppen och musklerna till de övningar du gör och träningen blir inte lika effektiv.

Återhämtning är minst lika viktigt

Visste du att det är under viloperioder som du faktiskt bygger muskler? En återhämtningsperiod tillåter dina muskler att bygga upp sig själva och minskar riskerna för träningsskador – som du får om du övertränar. Det är därför viktigt att du lägger in återhämtningsdagar i ditt träningsschema. Se även till att få tillräckligt med sömn så att både din kropp och ditt sinne är pigga och redo att ta sig an dagen.

Kosten spelar en stor roll

Precis som att vila och återhämtning är ett viktigt steg på din träningsresa, är även maten du stoppar i dig utav betydelse. Samtidigt som du återhämtar dig måste du fylla på med ny näring och energi. Faktum är att du bör tänka på vad du äter både före och efter din träning.

Innan träning kan det vara passande med ett mindre mellanmål, något som inte tar för lång tid att bryta ner. Du kommer nämligen bli trött snabbare när kroppen jobbar för att bryta ner maten. Efter ett träningspass kan det vara bra att fylla på med kolhydrater och protein.

Sammanfattning

Som du säkerligen har märkt vid det här laget finns det en hel del element att hålla koll på när det kommer till träning och särskilt om du vill testa på att träna på elitnivå. Du måste bland annat hålla koll på kosten, att du utför rörelser korrekt, lägga in återhämtningsdagar och sätta upp realistiska mål. Se till att träna försiktigt och överansträng dig inte!